niedziela, 24 lipca 2016

Tutorial obróbkowy #1 - pastele !!!



Witajcie ! Często różne osoby pytają mnie jak obrabiać zdjęcia. Nie mam w tym jakiegoś dużego doświadczenia, ale mimo wszystko chciałabym podzielić się z Wami tym, co wiem.
Wobec tego postanowiłam stworzyć serię tutoriali, które - mam nadzieję - okażą się pomocne dla osób, które jeszcze nie czuję się zbyt pewnie w tym temacie.
Uwaga - nie jest to tutorial, w którym dokładnie wyjaśniam działanie wszystkich narzędzi. Ma on na celu głównie pokazać w jaki sposób ja obrabiam, więc warto wcześniej zapoznać się z podstawowymi pojęciami.
 Obrabiać będę w programie  Photoshop CC.
Serdecznie zapraszam !

PASTELE


Zanim zaczniemy mówić o tym, jak osiągnąć taki efekt w obróbce, musimy wiedzieć o jakie kolory nam chodzi. Chcemy, żeby nasze zdjęcie nabrało pastelowych odcieni. Są to kolory delikatne, o niewielkim nasyceniu, często dość jasne i jakby wybielone.


Poniżej dwa zdjęcia, w kótrych chciałam osiągnąć pastelowe kolory. Obok nich widzicie dominujące kolory na zdjęciu - tak jak pisałam wyżej są one bardzo delikatne.





Jak już wiemy, jaki efekt chcemy osiągnąć przychodzi czas na wybór zdjęcia. I tutaj to już kwestia gustu, jednak pamiętajmy, że nie wszędzie pastelowe kolory będą pasować.

OBRÓBKA 

Przejdźmy więc do obróbki. Nie będę pokazywać postprodukcji konkretnego zdjęcia od a do z - na to przyjdzie czas w innym poście. Tutaj chciałabym pokazać poszczególne narzędzia i efekty, które można dowolnie łączyć i które w różny sposób wpływają na wygląd zdjęcia. Przedstawię Wam 3 moje ulubione opcje. A więc do dzieła :) !


1.Flara

Jest to coś, co pozwoli nam ładnie rozświetlić zdjęcie i dodać mu ,,lekkości". Bardzo często dodaję taką flarę, światło do zdjęcia, bo bardzo lubie efekt jaki ona daje. Możecie stworzyć ją samodzielnie ( np za pomocą gradientu radialnego), jednak ja zwykle korzystam z tej pobranej z opisu tego filmu : https://www.youtube.com/watch?v=WDrCRjE3WdU
Uważam, że jest to najszybsze i najlepsze rozwiązanie. Jak dodać taką flarę ? Bardzo prosto

Porównanie zdjęcia bez flary i po jej dodaniu. Wg mnie efekt jest ciekawy i ładnie rozświetla zdjęcie :) 


1.Najpierw oczywiście musimy ją pobrać. Potem otwieramy w nowym oknie i po prostu przeciągamy za pomocą narzędzia ,,przesunęcie" ( na samej górze w narzędziach) 
2. Kiedy jest juz na naszym zdjęciu, musimy dobrać jej kształt i rozmiar, Klikamy ctrl+T i przekształcamy i przesuwamy dowolnie. Potem zatwierdzamy klikając enter i gotowe ! 
3. Możemy dowolnie zmieniać kolor i inne ustawienia w naszej flarze - zmniejszając nasycenie w odpowiednich warstwach  

porównanie, jak wygląda zdjęcie przy 0% nasyceniu koloru flary i przy 100 % - warto popróbować róznych opcji, tak żeby osiagnąć ciekawy efekt



2. Barwa i nasycenie 

Mogę śmiało powiedzieć, że to moje ulubione narzędzie do pracy ze zdjęciem. 
Jego działanie jest bardzo proste - wybieramy kolor, który chcemy zmieniać - możemy pomóc sobie kroplomierzem i kliknać na zdjeciu na interesujący nas kolor. Potem po prostu przeciągamy suwaczki, aż osiagniemy zamierzony efekt :)

Poniżej przykład, jako możemy skorzystać z tego narzędzia chcąc uzyskać pastelowe kolory : 

chciałam tutaj żółty zmienić na delikatny róż, więc w warstwie dopasowanie ,,barwa i nasycenie " wybrałam żółty, suwakiem ,,barwa" zmieniłam kolor na róż, a następnie zmniejszyłam jasność i nasycenie.


3. Krzywe

Krzywe to narzędzie, z którego bardzo chętnie korzystam - jest to jedna z moich ulubionych opcji.
Jak jej używam ? Oto kilka przykładów :

a. Matowienie zdjęcia

Chodzi o efekt, w którym rozjaśniamy cienie i przygaszamy światła. Można stosować zarówno na całym zdjeciu, jak i np tylko w tle, aby wyróżnić główny obiekt ( coś bardziej kontrastowego będzie lepiej widoczne, dodatkowo robiąc to warto delikatnie przyciemnić tło - stosując kolejną warstwę krzywych). Stosujemy do tego jedno bardzo proste ułożenie krzywych :


tutaj w tle zastosowałam właśnie to ułożenie krzywych, dodatkowo przyciemniając tło


b. Nadanie kolorów
Możemy nadać określony kolor w określonych fragmentach zdjęcia. Zmieniając kanał z RGB na niebieski, czerwony czy zielony możemy dowolnie nadawać zdjeciu określony odcień. Pamiętajmy, że po prawej stronie krzywych zmieniamy światła, a po lewej - cienie.
Tutaj przykładowa zmiania kolorów za pomoca krzywych :




c. Efekt vintage
Zmieniamy kanał z RGB na niebieski i zmieniamy ułożenie krzywych - przeciągamy lewy dolny róg delikatnie do góry, a prawy górny w dół. Wtedy w cieniach mamy niebieski kolor, a w światłach żółty. Efekt jest ciekawy, uwazajcie tylko żeby nie przesadzić !


Efekt przed i po 





No, to już koniec :) Mam nadzieję, że post się spodobał - piszcie co sądzicie, co wyszło fajnie a co można zmienić no i oczywiście  co chcecie w kolejnym tutorialu ! Do zobaczenia :)

18 komentarzy:

  1. Świetnie zdjęcia. Post genialny. Zazdroszczę talentu i sprzętu też niestety. Czekam na więcej postów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję bardzo :) sprzęt aż tak nie jest istotny - jeśli chodz o obiektyw to można kupić nawet starego heliosa i robić nim cuda, a programem do obróbki może być nawet gimp ( sama na nim działałam przez jakiś czas przed photoshopem)

      Usuń
    2. A jakim sprzętem robione były te zdjecia? Co to za obiektyw? ��

      Usuń
  2. Świetny poradnik! Skorzystam z niego :)

    By-Aleksandraa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Poradnik o rzeczy nie skomplikowanej, ale przydatny dla początkujących :) Ale jedna rzecz mi nie daje spokoju, czy PS oryginalny? :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oczywiście oryginaly :) ze strony adobe, co miesiąc płacę za subskrybcję

      Usuń
  4. fajny poradnik:) przydałby się taki o obróbce konkretnego zdjęcia od początku do końca - co robisz, jak i dlaczego:)albo w ogóle o robieniu zdjęć:) na pewno jeszcze tu zajrzę żeby dowiedzieć się czegoś ciekawego:)

    OdpowiedzUsuń
  5. witaj Aniu :) na wstępie muszę napisać, że jesteś bardzo utalentowaną osobą, twoje prace są bardzo przyjemne, gratuluję. Mam pytanie odnośnie flary, otóż jakimś cudem udało mi się ją ściągnąć i nanieść na zdjęcie ;) ale nie mam pojęcia jak zmienić jej rozmiar lub kształt. Będę wdzięczna za pomoc. Pozdrawiam Kasia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ok :) juz doszłam jak to zrobić :)

      Usuń
    2. swoja drogą to strasznie duże to jest, chyba że coś źle robię

      Usuń
    3. To zależy od rozmiaru zdjęcia :) jakby coś to ctrl + t ( przekształcanie swobodne) i zmnieniasz rozmiar

      Usuń
  6. witaj gdzie mogę pobrać fajne flary ?

    OdpowiedzUsuń
  7. Hej, na wstępie gratuluję niesamowitych prac. Strasznie ciekawi mnie fakt, jak dobierasz kolory? Czy korzystasz z jakiegoś narzędzia w PS? Trzymam kciuki za Twoją dalszą fotograficzną karierę.
    Pozdr.
    Paulina

    OdpowiedzUsuń